I takt med att en till en införs finns information överallt och ett viktigt uppdrag för oss pedagoger är att hjälpa våra elever att sålla och värdera. Avsändare? Är det rimligt? Vilka frågor ställer vi?
Hur ska vi göra?
Det finns jättebra materiel på Skolverkets hemsida - "Kolla Källan". Har du tittat på det? Det kan ju, om inget annat, vara bra utgångsmateriel för diskussion i arbetslaget.
Håller med dig Alexander! Det är jätteviktigt i alla sammanhang att tänka källkritiskt - i just det här sammanhanget handlar det ju mest om Internet och då får vi inte heller glömma upphovsrätten...Även små barn kan få lära sig att tala om var man har hittat fakta, bilder, mm så att inte olika "forskarprojekt" utmynnar i någon "klipp-och-klistra" produkt.
Har själv jobbat en del med material från Kolla källan och håller med Anna L om att där finns bra utgångsmaterial. Även PIM:s hemsida innehåller en hel del användbart för informationssökning och källkritik...
Håller med dig Alexander! Det är jätteviktigt i alla sammanhang att tänka källkritiskt - i just det här sammanhanget handlar det ju mest om Internet och då får vi inte heller glömma upphovsrätten...Även små barn kan få lära sig att tala om var man har hittat fakta, bilder, mm så att inte olika "forskarprojekt" utmynnar i någon "klipp-och-klistra" produkt.
Har själv jobbat en del med material från Kolla källan och håller med Anna L om att där finns bra utgångsmaterial. Även PIM:s hemsida innehåller en hel del användbart för informationssökning och källkritik...
Det finns jättebra materiel på Skolverkets hemsida - "Kolla Källan". Har du tittat på det? Det kan ju, om inget annat, vara bra utgångsmateriel för diskussion i arbetslaget.
SvaraRaderaHåller med dig Alexander! Det är jätteviktigt i alla sammanhang att tänka källkritiskt - i just det här sammanhanget handlar det ju mest om Internet och då får vi inte heller glömma upphovsrätten...Även små barn kan få lära sig att tala om var man har hittat fakta, bilder, mm så att inte olika "forskarprojekt" utmynnar i någon "klipp-och-klistra" produkt.
SvaraRaderaHar själv jobbat en del med material från Kolla källan och håller med Anna L om att där finns bra utgångsmaterial. Även PIM:s hemsida innehåller en hel del användbart för informationssökning och källkritik...
http://www.pim.skolverket.se/xp/handledningar/soka/B/1/
Håller med dig Alexander! Det är jätteviktigt i alla sammanhang att tänka källkritiskt - i just det här sammanhanget handlar det ju mest om Internet och då får vi inte heller glömma upphovsrätten...Även små barn kan få lära sig att tala om var man har hittat fakta, bilder, mm så att inte olika "forskarprojekt" utmynnar i någon "klipp-och-klistra" produkt.
SvaraRaderaHar själv jobbat en del med material från Kolla källan och håller med Anna L om att där finns bra utgångsmaterial. Även PIM:s hemsida innehåller en hel del användbart för informationssökning och källkritik...
http://www.pim.skolverket.se/xp/handledningar/soka/B/1/
Håller med mycket viktigt att ah med det i undervisningen när man håller på med datorerna, vad får man göra och inte, vems bilder får jag ta m.m.
SvaraRadera